Jak stworzyć dobrą atmosferę w pracy?

Saint-Exupery napisał kiedyś, że „najważniejsze jest niewidoczne dla oczu” – atmosfera, choć niedostrzegalna, jest bez wątpienia doskonale odczuwalna zarówno przez szefa, jak i pracowników. Przecież sukces na drodze zawodowej nie zależy tylko od zaangażowania i umiejętności pracowników, ważne jest również przyjazne otoczenie – pełne sympatii, wzajemnego szacunku i wsparcia. Jak zatem możemy zadbać o dobrą atmosferę w pracy?

Pozytywna atmosfera wpływa nie tylko na pracowników

Osoba, która przychodzi do pracy z uśmiechem, dużo lepiej wypełnia swoje obowiązki, niż pracownik, który przychodzi do firmy tylko po to, by „odbębnić” ustawowe osiem godzin i jak najszybciej z niej uciec. Zadowolony pracownik to bardziej efektywny pracownik, zapewniający firmie lepsze wyniki. Serdeczna atmosfera sprawia, że zatrudnione osoby również są pozytywnie nastawione, nie tylko względem powierzonych im obowiązków, ale także wobec siebie, co może wpływać, np. na współpracę.

Dlaczego jeszcze warto tworzyć przyjazne środowisko w firmie? Przede wszystkim duch współpracy i wsparcia przekłada się na lepszą integrację nowych pracowników. Życzliwe nastawienie starszych stażem kolegów sprawi, że nowo zatrudnione osoby nie boją się prosić o pomoc i szybciej przyswoją powierzone im zadania. Przyjazna atmosfera powinna zapewniać pracownikom poczucie równości, a także identyfikacji z firmą. Nie wspominając już o tym, że pozytywna opinia doskonale wpłynie na wizerunek firmy na rynku pracy, co znacznie podnosi notowania nie tylko w oczach zainteresowanych rekrutacją, ale także partnerów biznesowych.

Przyjazna atmosfera – brak stresu

Psychologia wyróżnia dwa podstawowe rodzaje stresu: pozytywny oraz negatywny. Ten pierwszy, mimo że wiąże się z niepokojem i napięciem emocjonalnym, sprawia, że wzrasta nasza motywacja do działania oraz zwiększa się efektywność. Porcja zdrowego stresu potrafi także pobudzać umysł. Jednak w przypadku negatywnego stresu nawet najmniejsza dawka może źle wpływać na nasz organizm, np. paraliżując i odbierając chęci do działania.

Większość z nas zapewne chciałaby nieustannie działać pod wpływem tego pierwszego – musimy jednak pamiętać, że na dłuższą metę żaden stres nie jest korzystny dla naszego organizmu, a tym samym naszej produktywności i osiąganych wyników. Zrelaksowani i wypoczęci jesteśmy w stanie zdziałać dużo więcej, dlatego w miejscu pracy warto zadbać o to, by pracownicy byli narażeni na jak najmniejszą liczbę sytuacji nerwowych.

Jak sprawić, by atmosfera w Twojej firmie, stała się bardziej przyjazna?

Pozytywna atmosfera w pracy przynosi firmie wiele korzyści. Pytanie tylko, jak ją stworzyć? Każdy z pracowników ma wpływ na tworzenie przyjaznego miejsca pracy i co ważne, może tego dokonać za pomocą kilku prostych działań.

Komunikacja

Nie od dziś wiadomo, że jasne i wyraźne sygnalizowanie problemów oraz szczera rozmowa, pomagają w zapobieganiu konfliktom i sprzyjają owocnej współpracy. Poza tym dobrze poinformowany pracownik, który wie, co dzieje się w firmie, będzie czuł się ważną częścią zespołu.

Współczucie i zrozumienie

Pracownik, który dobrze czuje się w miejscu pracy, chętniej będzie informował nas o swoich problemach, które często mogą przełożyć się na jego wydajność w pracy. Współczucie i zrozumienie prywatnych kłopotów ma ogromny wpływ na atmosferę. Pracownicy będą wiedzieli, że mogą na nas polegać, a tym samym może wzrosnąć ich zaufanie oraz przywiązanie do firmy.

Elastyczny czas pracy

W każdym zespole z pewnością są osoby, które wolą pracować rano i wychodzić z biura wcześniej, oraz takie, które preferują późniejsze godziny działania. Wbrew pozorom fakt, że rano nie musimy spieszyć się do pracy na złamanie karku, ma ogromny wpływ na nasz poziom stresu a tym samym – samopoczucie.

Przyjazne biuro

Jeśli tylko mamy taką możliwość, warto zadbać o to, by przestrzeń w pracy była przyjazna i ułatwiała nawiązywanie kontaktów. Postarajmy się, by pomieszczenia nie były podzielone boksami, a pracownicy mogli swobodnie ze sobą rozmawiać. Ogromne znaczenie mają także wygodne stanowiska pracy – ergonomiczne krzesła i biurka z pewnością zwiększą komfort i zadowolenie pracowników.

Motywacja

Musimy pamiętać o tym, że dobre wyniki powinny być odpowiednio nagradzane. Publiczne docenianie wysiłku zatrudnianych osób oraz świadomość tego, że sukcesyi wiążą się z nagrodą, z pewnością wpłynie motywująco na pracowników.