Już w weekend zmiana czasu.

W nocy w sobotę z 26 nzmiana-czasua 27.10 przesuwamy zegarki z godziny 3 na 2. Jedni pośpią godzinę dłużej inni zostaną godzinę dłużej w pracy. W Polsce zmianę nieprzerwanie stosuje się ją od 1977 roku.

Głównym argumentem za wprowadzeniem zmiany czasu była oszczędność energii. Chodziło o jej zmniejszenie zarówno w przedsiębiorstwach jak i gospodarstwach domowych oraz o maksymalne wykorzystanie światła słonecznego.

W takich branżach takich jak transport przesunięcie czasu na zimowy może zwiększać koszty. Dotyczy to przede wszystkim transportu kolejowego ? pociągi dłużej postoją na stacji.

Wzrost kosztów może wiązać się również z aktualizacją oprogramowania czy organizacją międzynarodowych spotkań.
W lato dłuższy dzień i utrzymująca się wysoka temperatura może spowodować wzrost opłat za energię elektryczną (ludzie muszą włączać wiatraki lub klimatyzację).

Przepracowanie 9 zamiast 8 godzin wiąże się z koniecznością zrekompensowania dodatkowej godziny. Nieważne, jakiego systemu czasu pracy używamy w naszej firmie ? za godziny przekraczające normy pracy pracownikowi pracodawca ma obowiązek wypłacić 100-proc. dodatek (poza normalną pensją) lub udzielić czasu wolnego.

Wraz z krótszym dniem spada nasza możliwość koncentracji. Jeśli pracujemy popołudniami, wcześniej robi się ciemno, wcześniej jesteśmy też zmęczeni. Problem mają również ci, którzy wcześnie wstają ? gdy wychodzą do pracy może być dalej ciemno.

Zmiana czasu zakłóca wewnętrzny zegar biologiczny. Według prof. Martina Younga, wiosną nasz organizm mocniej to odczuwa. Uczony twierdzi, że zmiana czasu może powodować także zaburzenia układu immunologicznego, bo komórki naszego organizmu działają zgodnie z własnym zegarem biologicznym i potrzebują trochę czasu, nim dostosują się do nowej sytuacji.

Najbardziej zmianę czasu odczuwamy w poniedziałek i we wtorek, gdy organizm przystosowuje się do wcześniejszego wstawania.

Aby łagodniej przestawić się na nowy czas, specjalista radzi, żeby w sobotę i w niedzielę wstać o 30 minut wcześniej niż zwykle. Wtedy poniedziałkowa pobudka nie zszokuje organizmu. W weekend przestawiania wskazówek warto też więcej ćwiczyć lub wybrać się na dłuższy spacer.

W oparciu o artykuły : Newsweek, natemat, wp.pl, infor