Jak wygląd firmy przyciąga do Ciebie klientów?

Budując lub rozwijając przedsiębiorstwo, koncentrujesz się przede wszystkim na jakości obsługi klienta? Potencjalni klienci mogą nigdy do Ciebie nie dotrzeć, jeżeli nie zadbasz przy tym także o zewnętrzny wizerunek firmy, którą stworzyłeś.

Czy wygląd naprawdę ma znaczenie?

Według starego powiedzenia nie powinniśmy oceniać książki po okładce. Tymczasem w praktyce wielu konsumentów zapomina o tej maksymie. Podejmując codzienne decyzje zakupowe, wiele osób wybiera te sklepy czy punktu handlowe, które niekoniecznie oferują najwyższą jakość, ale znajdują się w atrakcyjnej, dobrze skomunikowanej lokalizacji i w eleganckim budynku. Właśnie z tego względu Ty – jako przedsiębiorca – powinieneś zadbać o wizytówkę swojej firmy. Lokalizacja przedsiębiorstwa przekłada się bezpośrednio na wizerunek firmy i dlatego jest ona uznawana za istotny element marketingowej działalności marki.

Nie zawsze lokalizacja i wygląd budynku ma priorytetowe znaczenie. W przypadku firm oferujących swoje usługi zdalnie siedziba firmy nie jest na pierwszym miejscu. Jeżeli jednak:

prowadzisz działalność usługową i umawiasz się z klientami w centrum (np. w kawiarniach),
od czasu do czasu spotykasz się z klientami, aby omówić kolejne zlecenia czy projekty,
przeprowadzasz szkolenia, ale nie opłaca Ci się wynajmować biura, w którym będziesz miał dostęp do sali konferencyjnej

to rozwiązaniem jest wynajem biura lub sali konferencyjnej na godziny. W największych miastach Polski działają firmy specjalizujące się w oferowaniu takiej powierzchni biurowej.

Co widzą oczy klienta?

Skoro pierwsze wrażenie odgrywa istotną rolę w biznesie, nie warto go lekceważyć, ale wykorzystać jego potencjał do pokazania się z jak najlepszej strony. Czy możesz zagwarantować, że klient zamierzający skorzystać z Twojej oferty, faktycznie będzie postrzegał Cię najlepiej jak to możliwe? Kłopoty mogą pojawić się jeszcze przed wejściem do budynku. Potencjalny klient może mieć problem ze znalezieniem miejsca parkingowego, jeżeli obiekt, w którym mieści się Twoje biuro, nie posiada parkingu na wyłączność. Również zaniedbany budynek z odrapaną fasadą nie wpływa korzystnie na wizerunek marki, a przeciwnie – zniechęca do niej.

Wizerunek marki zależy w dużej mierze od tego, co klient widzi po przekroczeniu progu jej siedziby. Wygląd biura czy recepcji (jeżeli taka jest w budynku) ma ogromny wpływ na odbiór całego przedsiębiorstwa. Czystość i ład panujący w pomieszczeniu, jego wystrój czy tabliczki pokazujące, jak dojść do poszczególnych biur – wszystko to buduje wizerunek Twojej firmy. W uporządkowanej przestrzeni łatwiej się odnaleźć, a dodatkową korzyścią jest to, że sprawia ona dobre wrażenie. Klient w ten sposób otrzymuje bardzo wyraźny sygnał – firma, z której oferty usług zamierza skorzystać, jest profesjonalna i dobrze zorganizowana.

Z jakich jeszcze powodów wygląd biura jest tak ważny? Załóżmy, że w obiekcie nie ma recepcji, a Ty nie zadbałeś o prawidłowe oznakowanie swojego lokalu. W jaki sposób osoba poszukująca właśnie Twojej firmy ma do niej dotrzeć? Czy odnajdzie się ona w gąszczu korytarzy? A może szybko się zniechęci i zawróci, decydując się na ofertę konkurencji? Wizerunek firmy jest ściśle powiązany również z zewnętrznym wyglądem budynku i tym, jak został on zagospodarowany.

Jak poprawić swój wizerunek?

Niezależnie od tego, jakiej wielkości firmę prowadzisz, w każdej chwili możesz poprawić swój wizerunek, czyli sposób postrzegania Twojego przedsiębiorstwa przez potencjalnych klientów. Aby to zrobić:

zadbaj o spójną identyfikację wizualną, przy czym poza wizytówkami czy logo pamiętaj również o banerach i tablicach informacyjnych, które zostaną umieszczone na zewnątrz lub w budynku,
zrezygnuj z wynajmu biura na obrzeżach miasta (zwłaszcza, gdy korzystasz z niego tylko na kilka godzin w tygodniu) i wybierz biuro na godziny w prestiżowej lokalizacji,
na czas spotkań z klientami wynajmij przestrzeń biurową w klimatyzowanym budynku, do którego dojazd nie jest kłopotem i który posiada własne miejsca parkingowe,
zadbaj o porządek w biurze, jeżeli takie wynajmujesz, zwracając szczególną uwagę na recepcję, bo to do niej w pierwszej kolejności trafia klient.

Wizerunek marki jest ściśle związany nie tylko z jakością obsługi klienta, ofertą czy świadczonymi usługami, ale wpływ na niego ma także wygląd biura. Zadbaj o niego, aby Twoja firma była korzystnie postrzegana przez klientów i tym samym pozytywnie wyróżniała się wśród konkurencji.